پیاده روی اربعین 91


انسان تا وقتی که خودش اربعین به کربلا نرود و تا وقتی در میان خیل عظیم عاشقان حسین(ع) با پای پیاده‌ به سمت کربلا حرکت نکند و آن فضای پرجاذبه و استثنایی را از نزدیک لمس نکند، نمی‌تواند شکوه و عظمت و لذتِ بی‌حد آن را درک نماید و نمی‌تواند حرارتی را که این حرکت در قلب او ایجاد می‌کند، حس نماید. باید پیاده‌روی اربعین را تجربه کرد.


چند روز قبل از اربعین مرز مهران 1391


روز بعد از اربعین کوچه های کربلا

کاظمین


23 حکایت خواندنی از حضرت آیت الله بهجت

23 حکایت خواندنی از حضرت آیت الله بهجت



1. ارزش نماز اول وقت

 

آقای مصباح می گوید: آیت الله بهجت از مرحوم آقای قاضی (ره) نقل می کردند که ایشان می فرمود:

« اگر کسی نماز واجبش را اول وقت بخواند و به مقامات عالیه نرسد مرا لعن کند! و یا فرمودند: به صورت من تف بیندازد. »

اول وقت سرّعظیمی است « حافظوا علی الصلوات: در انجام نمازها کوشا باشید. »

خود یک نکته ای است غیر از « أقیموا الصلوة: و نماز را بپا دارید. »

و همچنین که نماز گزار اهتمام داشته باشد و مقید باشد که نماز را اول وقت بخواند فی حدّ نفسه آثار زیادی دارد، هر چند حضور قلب هم نباشد. »

ادامه مطلب ...

سالروز تخریب حرم سامرا


رئیس کمیسیون "البیضاء" در اظهاراتی گفت: آنچه که در اینچنین روزی اتفاق افتاد یک عمل تروریستی و بزدلانه بود، کسانی که وحدت ملی عراق را هدف قرار داده بودند پس از اینکه با اجرای نقشه های مختلف از نیل به آن ناامید شدند نواختن بر تارهای فرقه گرایی را آغاز نمودند و در این جنایت حرمین امامین عسکریین(علیهما السلام) را تخریب نمودند،عوامل تروریست، احساسات مذهبی مردم را هدف قرار داده اند.
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز»، مسلمانان و شیعیان جهان ،23 محرم برابر با سالروز تخریب حرم سامرا را به یکدیگر تسلیت گفتند، در روز 23 ماه محرم الحرام 1427هـجری قمری- 2006 میلادی (سوم اسفند1384) ، دشمنان اهل بیت (علیهم السلام) در جنایتی آشکار حرمین امام هادی و امام حسن عسکری (علیهما السلام) را با دهها کیلوگرم مواد منفجره مورد حمله قرار داده و آن را تخریب کردند.

سیاستمداران و نمایندگان عراق، دیروز ضمن تسلیت این فاجعه خواستار محو فتنه های فرقه ای شدند ، فتنه هایی که عاملان آن می کوشند با انفجارهای تروریستی، مهاجرت های اجباری و هدف قرار دادن مردم بی گناه آتش ان را هر روز شعله ورتر کنند.

قتیبه الجبوری رئیس کمیسیون "البیضاء" در اظهاراتی گفت: آنچه که در اینچنین روزی اتفاق افتاد یک عمل تروریستی و بزدلانه بود، کسانی که وحدت ملی عراق را هدف قرار داده بودند پس از اینکه با اجرای نقشه های مختلف از نیل به آن  ناامید شدند نواختن بر تارهای فرقه گرایی را آغاز نمودند و در این جنایت حرمین امامین عسکریین(علیهما السلام) را تخریب نمودند.

در همین راستا، "فرات الشرع " نماینده فراکسیون "المواطن" نیز در سخنانی گفت: سالروز انفجار و تخریب حرم سامرا برای ملت عراق واقعا دردآور است ، وی سپس از مردم خواست موضعی صحیح اتخاذ کنند و افزود:مردم عراق باید بیدار باشند که چه می خواهند و چگونه برای رسیدن به آنها در مقابل طوفان ها بایستند. وی سپس از نیروهای امنیتی خواست سطح حرفه ای و نظامی خود را در مقابله با تروریست ارتقا دهد؛ و هم چنین از جریان های سیاسی خواست درگیری های جناحی را کنار بگذارند و به فکر ملت عراق و نابودی فتنه ها فرقه ای باشند، عوامل تروریست، احساسات مذهبی مردم را هدف قرار داده و برای رسیدن به مقصودش به اقداماتی از این قیبل دست می زند.

"حسین علوان اللامی" نماینده کمیسیون الاحرار نیز در اظهاراتی بیان داشت: ملت عراق به خوبی می دانند که تروریست وحدت ملی را نشانه رفته و برای رسیدن به هدفش مساجد و حرم های مقدس را منفجر می کند، اللامی خطاب به تمام گروه های سیاسی گفت: نقشه های تروریستی خیر و خوبی برای ملت عراق نمی خواهد، آنها دموکراسی که ملت عراق با دست های خود آفریده را از خلال جمع های تروریستی خود دنبال می کنند و عراق را به لبه پرتگاه کشانده اند.

شایان ذکر است که  در کنار حرمین امامین عسکریین (علیهما السلام)، سیده حکیمه دختر امام جواد (علیه اللسلام) و حضرت نرجس خاتون مادر گرامی امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) نیز به خاک سپرده شده اند.

چه کنیم تا طولانی شدن غیبت سبب خروج نسل‌های آینده از دین نشود؟

با توجه به این که غیبت، سبب بیرون رفتن بسیاری از افراد از دین خواهد شد، باید توجه داشت که باید راهکار و مسیری در میان شیعیان و نسل های بعدی آنان پیگیری شود تا ...

وقوع غیبت امام زمان (عج) در میان شیعیان امری است که بارها ائمه رخ دادن این غیبت را به شیعیان خود گوش زد کردند و آن را غیر قابل اجتناب خواندند تا آن جا که نسبت به آفات و وسایلی که باید شیعیان خود را نسبت به آن، در دوران غیبت مجهز کنند، خبر دادند.

امام صادق(ع) می فرماید: «أَمَا وَاللَّهِ لَیَغِیبَنَّ عَنْکُمْ‏ مَهْدِیُّکُمْ‏ حَتَّى یَقُولَ الْجَاهِلُ مِنْکُمْ مَا لِلَّهِ فِی آلِ مُحَمَّدٍ حَاجَةٌ ثُمَّ یُقْبِلُ کَالشِّهَابِ الثَّاقِبِ فَیَمْلَؤُهَا عَدْلًا وَ قِسْطاً کَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْما»؛

آگاه باشید به خدا سوگند، همانا مهدی شما غیبت اختیار می کند و از شما غائب می شود تا جایی که جاهلانی از شما می گویند: برای خداوند در آل محمد نیازی نیست؛ سپس مانند شهاب ثاقب پیش می آید و زمین را از عدل و داد آکنده می سازد، همانگونه که پر از ظلم و جور شده بود».(1)

با توجه به قواعد نحوی زبان عرب، امام صادق(ع) در سخن مبارک خود سه بار بر مسئله غیبت تأکید می‌کنند و به دیگر بیان از ادوات تأکید در زبان عرب بهره می برند.

اولین تأکید امام صادق (ع) با آوردن قسم «وَاللَّهِ» است که ایشان به خداوند سوگند یاد می کند که این غیبت رخ خواهد داد؛

دومین تأکید امام با استفاده از حرف (ل) بر سر فعل «لَیَغِیبَنَّ» است که باز در لسان عرب به معنای تأکید است

و سومین مورد آوردن نون مشدد در «لَیَغِیبَنَّ» است که باز علامت تأکید کردن در زبان عربی است.


غیبت امام زمان(عج) یکی از اعتقادات اصلی شیعه است

امام صادق(ع) با بیان این تأکیدات پشت سرهم واقعیت امر غیبت را که برای شعیان رخ خواهد داد و از آن هیچ گریزی نیست به عنوان یک اعتقاد شیعی مطرح می کنند؛

محتوای این حدیث و صدها حدیث دیگر از این قبیل تنها بیان یک خبر یا پیش گویی نیست، بلکه اعتقاد به غیبت امام زمان(عج) در مذهب شیعی مانند اعتقاد به ولایت، عصمت، رجعت و بداء یک اصل اعتقادی است و شیعیان دوازده امامی و پیرو مذهب جعفری به شدت بر این اعتقاد پا فشاری دارند، تا آن جاکه مفهوم این حدیث مبنی بر اینکه غیبت امام دوازدهم رخ خواهد داد، بارها در سخنان اهل بیت تکرار شده و به آن از زوایای متفاوت پرداخته شده است.

از سوی دیگر غیبت امام دوازدهم امری است که به علت طولانی شدن موجب بیرون رفتن بسیاری از شیعیان از حیطه ایمان به اهل بیت خواهد شد تا آنجا که اهل بیت عصمت و طهارت تاکیدات بسیاری بر این موضوع کردند و به شیعیان هشدار دادند که در پس این غیبت یأس و نا امیدی برای شیعیان رخ خواهد داد.

امام صادق(ع) می فرماید: «ای منصور! این امر بر شما در نیاید مگر پس از یأس و نه به خدا قسم تا آنکه از یکدیگر متمایز شوید، نه به خدا سوگند مگر این امر بر شما در نیاید تا آنکه امتحان شوید؛ نه به خدا سوگند این امر بر شما در نیاید تا آنکه شقی بدبخت و سعید نیکبخت گردد.»


انتقال اعتقادات شیعی به نسل آینده از ضروریات است

با توجه به این که دروران غیبت کبری امام زمان(عج) واقع شده است و از آن هیچ گریزی نیست و از دیگر سو این غیبت سبب بیرون رفتن بسیاری از افراد از دین خواهد شد، باید توجه داشت که باید راهکار و مسیری در میان شیعیان و نسل های بعدی آنان پیگیری شود که طولانی شدن غیبت سبب خارج شدن از دین برای نسل‌های آینده نشود.

به دیگر بیان تا همان پایه که اعتقاد و پافشاری نسل امروز شیعه در اعتقاد به مسئله غیبت و امر فرج جدی و راسخ است باید در نسل های بعدی شیعه نیز نهادینه و با ثبات باشد؛چرا که اعتقاد به مهدویت را می توان مانند یک جریان سیال دانست که باید نسل به نسل و سینه به سینه به آیندگان انتقال پیدا کند.

رستگاری فرزندان شیعه در این امتحان سخت نیز یکی از اهدافی است که والدین باید به آن توجه داشته باشند؛ چرا که غیبت و طولانی شدن مدت آن امری اجتناب ناپذیر است.

نکته اساسی در آزمایش دوران غیبت آن است که این امر موضوعی ساده و سهل نیست و سبب بدبختی و شقاوت بسیاری از افراد خواهد شد؛ بنابراین نسل امروز شیعه باید احساس مسئولیت جدی نسبت به اعتقادات مهدوی نسل آینده داشته باشد.


انتقال اندیشه مهدوی به نسل های آینده شیعه خواست حضرت صاحب الزمان است

انتقال اندیشه و افکار مهدویت به نسل آینده از جمله اموری است که حضرت صاحب الزمان(عج) به آن توجه داشته اند و شاید مهم ترین شاخصه آن را می توان در میان نواب اربعه در زمان غیبت صغری دید.

اولین نائب خاص امام زمان(عج)عثمان بن سعید نام داشت که مسئولیت انجام امور محوله از سوی حضرت را در زمان غیبت صغری داشت؛ بعد از وفات این مرد بزرگوار امام زمان (عج) فرزند وی به نام محمد بن عثمان را به جانشینی پدر در امر نیابت منصوب کرد و در قسمتی از یک نامه بلند وی را چنین مورد خطاب قرار داد:

«از کمال سعادت او (عثمان بن سعید) این بود که خداوند متعال چونان تو فرزندی بدو کرامت فرمود که پس از درگذشت وی، او را جانشین باشد و جایش را پر کند و برایش طلب رحمت کند و من خدای را حمد می‌گویم و سپاس او می‌آورم؛ زیرا با بودن تو جایگزینی ات به جای پدر، آرامش و پاکی به دل ها می نشیند و شادی و سرور نفس را در بر می‌گیرد.

خدا تو را کمک باشد و توان بخشد و یاری فرماید و موفق بدارد و پیوسته ولی و حافظ و نگهبان تو باشد و تو را به دیده رعایتش بدارد و امورت را کفایت فرماید.» (2)


امام زمان(عج) خداوند را سپاس می گوید برای فرزند صالحی که جای پدر را پر می کند

امام زمان(عج) در این توقیع شریف خویش به خاطر وجود فرزند عثمان بن سعید خداوند را سپاس می گوید؛ چراکه وی فردی لایق و با ایمان است که می‌تواند جای خالی پدر خویش را پر کند و در خدمت کردن به امام زمان خویش مفید باشد.

حضرت او را جایگزین پدر می نامد و او را سبب آرامش و پاکی دل ها می خواند.

سوال مهم و اساسی که محبین و شیعیان امام زمان(عج) باید از خود بپرسند آن است که آیا فرزندانی پرورش داده‌اند که بعد از آن‌ها بتواند در خدمت تشیع و امام زمان (عج) باشد؟

ایمان به اهل بیت و سربلند بیرون آمدن از امتحان الهی در زمان غیبت مستلزم آن است که افراد در رساندن و تبیین مواضع و اعتقادات شیعه به فرزندان و نسل‌های بعدی خود موفق باشند تا در هر دوره و مکانی یاران صالح و معتمدی برای حضرت وجود داشته باشد.

منبع:خبرگزاری دانشجو

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

www.MASAFPORTAL.com

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

پی نوشت‌ها:
1. کمال الدین و تمام النعمة، ج‏2، ص: 342
2. غیبت شیخ طوسی: 220

دانلود + کتاب


نام کتاب : معراج السعادة
پدیدآورنده : نراقی، احمد
مترجم / مصحح : -
ناشر : انتشارات هجرت
محل نشر : قم
سال نشر : 1378
تعداد جلد : 1
صفحات : 797
قطع : وزیری
زبان : فارسی


فهرست مطالب نتایج جستجو * شناسنامه کتاب
* معراج السعادة
* مقدمه
زندگینامه و آثار مرحوم ملا احمد نراقی
نقش مرحوم حاج ملا احمد نراقی در جنگ دوم با روسیه تزاری
پدر مرحوم نراقی
اساتید مرحوم نراقی
مشایخ روایتی ملااحمد نراقی
شاگردان ملااحمد نراقی
تالیفات مرحوم نراقی
فرزندان مرحوم نراقی
وفات مرحوم نراقی
کتاب معراج السعادة
در مورد چاپ کتابی که پیش رو دارید این کارها انجام شده
مصادر مقدمه
مقدمه مولف



* باب اول
فصل اول: شناختن نفس مقدمه شناختن خدا
تاثیر شناختن نفس در تهذیب اخلاق
فصل دوم: ترکیب انسان از جسم و نفس
فصل سوم: راه شناختن نفس
فصل چهارم: حقیقت و ماهیت آدمی
فصل پنجم: سیر به عالم بالا با جنبه روحانی
فصل ششم: لذت و الم جسم و روح
فصل هفتم: مفاسد بیماری نفس و فوائد صحت آن
علم بدون تزکیه، علم نیست
توجه به صحت جسم، و غفلت از صحت و روح
فصل هشتم: حصول ملکات نفسانیه به تکرار اعمال
فصل نهم: فایده علم اخلاق و برتری آن بر سایر علوم
فصل دهم: تهذیب اخلاق و ثمره آن
سعید مطلق کیست


* باب دوم
فصل اول: قوای چهارگانه و تبعیت سایر قوا از آنها
اما این چهار سرهنگ
قوه عاقله
فصل دوم: لذت و الم قوای چهارگانه
منحصر نبودن لذات در لذات جسم
سعی در استیلای قوه عاقله بر سایر قوا
فصل سوم: قوای چهارگانه سر منشا نیکیها و بدیها
شأن قوای چهارگانه
فصل پنجم: کارفرمائی قوه عامله
فصل ششم: اجناس صفات رذیله
فصل هفتم: مقابل هم بودن اوصاف رذیله و صفات فاضله
فصل هشتم: مشتبه شدن صفات رذیله به صفات حسنه



* باب سوم
فصل اول: حفظ تعادل اخلاق حمیده
شباهت علم اخلاق به علم طب
فصل دوم: مقدمات تزکیه نفس
فصل سوم: تشخیص امراض نفسانی
اسباب امراض نفسانی
راه معالجه امراض نفسانی
* باب چهارم
اخلاق حسنه و ذمیمه و فواید و مفاسد آنها
مقام اول: عدالت
فصل اول: در بیان آن چه متعلق است به قوه عامله
اقسام و درجات عادل
فصل دوم: اقسام عدالت
فصل سوم: عدالت سر منشا کمال و سعادت
فصل چهارم: اتصاف مصلح به عدالت
مقام دوم
در بیان معالجه اخلاق ذمیمه که متعلق است به قوه عاقله
معالجه جربزه و جهل و تحصیل ضد آنها
فصل پنجم: حکمت در مقابل جربزه و جهل
شرافت و فضیلت علم و علماء
آداب و شروط تعلم
آداب تعلیم
علم اصول عقاید
احتراز از معاصی سبب اعتقاد جازم
تلقین ترجمه عقائد به اطفال
وجوب عینی علم اخلاق
علم مقدمه عمل
جهل مرکب
شک و حیرت
یقین و اقل مراتب آن
علامات صاحب یقین
مراتب یقین
شرک و اقسام آن
توحید و اقسام آن
مراتب توحید و اثرات آن
علائم ترقی در مراتب توحید
آشنائی با اسرار ملک و ملکوت
صفت چهارم: خواطر نفسانی و وساوس شیطانی
افکاری که دل را مشغول می کند
اقسام الهام و وسوسه و علامات آنها
مضرات وساوس شیطانی و خواطر نفسانی
معالجه امراض نفسانی
غفلت از خدا سبب وسوسه شیطان
ذکر قلبی مانع وساوس و خواطر
فایده: کیفیت سد ابواب خواطر، و رفع وساوس
خواطر و افکار محموده و اقسام آنها

تدبر در آفرینش اقلیم وجود
حکمت الهی در خلقت پشه و زنبور
قدرت نمائی حق در خلقت انسان
تفکر در استخوانها و رگهای بدن
تامل در عجایب استخوان سر
نگاهی به اسرار چشم و نقش آن
در عجایب گوش
حکمتهای نهفته در صورت انسان
دستگاه گوارش بدن
دستگاه گردش خون
نگاهی به چگونگی خلقت دستها و انگشتان
ترکیب مخصوص آفرینش پای آدمی
حکمت الهی در غذا و تربیت نوزاد
نقش قوه خیالیه و واهمه و عاقله
آیات آفاق: مشاهده قدرت پروردگار در کره زمین
انواع گیاهان و فوائد آنها
درختان و شکوفایی آنها
اصناف حیوانات
عجایب دریاها
تفکر در کرات آسمانی
عظمت آسمانها
تفکر در اعمال و افعال خود
مکر و حیله
طریقه خلاصی از مکر و حیله
مقام سوم
تهور
جبن
خوف و اقسام آن
انواع خوف مذموم
علل خوف از مرگ
اطمینان قلب و طریقه تحصیل آن
ایمنی از مکر خدا
فصل اول: سبب ایمنی از مکر الله

فصل دوم: خوف از خدا و انواع آن

فصل سوم: مکروهاتی که سر منشا خوف و ترس است
خوف از سوء عاقبت

فصل چهارم: خوف از خدا عالی ترین درجه خوف

فصل پنجم: کیفیت تحصیل صفت خوف از خدا - جل جلاله -

علت نترسیدن از سوء خاتمه
راه محافظت خاطر از معاصی در وقت مردن
آیات و اخبار در فضیلت رجاء
اموری که وسیله نجات مؤمنین است
رجاء و امیدواری بدون طاعت
خوف اصلح است یا رجاء؟
طریقه تحصیل رجاء
ضعف نفس و معالجه آن
قوت نفس و طریقه تحصیل آن
دنائت همت و مذمت آن
بی غیرتی و بی حمیتی و مذمت آن
غیرت در دین و ناموس
غیرت در اولاد و تربیت آن
غیرت در مال
عجله و شتابزدگی و مذمت آن
وقار و طمانینه
سوء ظن و بد دلی به خدا و خلق
طریقه معالجه بدگمانی به خدا و خلق
حسن ظن به خدا و خلق
غضب و اسباب آن
غضب مفرط و مفاسد آن
معالجه غضب
حلم و کظم غیظ
در صدد انتقام بودن و مذمت آن
عفو و بخشش و فضیلت آن


صفت یازدهم: غلظت و درشتی در گفتار و کردار
شرافت مدارا کردن با مردم
صفت دوازدهم: کج خلقی
معالجه کج خلقی

صفت سیزدهم: عداوت و دشمنی
معالجه عداوت و دشمنی
مذمت ضرب، فحش، لعن و طعن
نفرین به مسلمان

صفت چهاردهم: عجب و خود بزرگ بینی و مذمت آن
عجب، سرمنشا آفات و صفات خبیثه دیگر
معالجه مرض عجب
معالجه تفصیلی مرض عجب
علاج عجب به علم
علاج عجب به عبادت و طاعت
علاج عجب به ورع و تقوی و نحو اینها
علاج عجب به حسب و نسب
علاج عجب به جمال
در علاج عجب به مال
علاج عجب به قوت و قدرت خود
علاج عجب به جاه و منصب و نحو اینها
علاج عجب به عقل و زیرکی خود
شرافت شکسته نفسی و حقیر شمردن خود
صفت پانزدهم: کبر و فرق آن با عجب
متکبرین در روز قیامت


فصل: اقسام تکبر و درجات متکبرین
طریقه معالجه تکبر
علائم و نشانه های تکبر و تواضع
تواضع و فروتنی
مذموم بودن ذلت و خواری

صفت شانزدهم: افتخار (فخر) و مذمت آن

صفت هفدهم: بغی و سرکشی و علاج آن

صفت هیجدهم: خودستایی

صفت نوزدهم: عصبیت

صفت بیستم: کتمان حق و مذمت آن
انصاف

صفت بیست و یکم: قساوت قلب و سخت دلی و علاج آن


مقام چهارم
مطلب اول: دو جنس صفات خبیثه متعلقه به قوه شهویه، و ضد آنها
فصل اول: مذمت شره و مفاسد شکم پرستی
ثمرات گرسنگی
مفاسد پیروی از شهوت فرج
فصل دوم: مذمت خمود و فواید نکاح
فصل سوم: عفت، ضد شره و خمود
مطلب دوم: سایر صفاتی که متعلق است به قوه شهویه
صفت اول: محبت دنیای دنیه و بیان این صفت
حقیقت دنیا فی نفسه
حقیقت دنیا در حق بندگان
تقسیم دنیا به مذموم و غیر مذموم
مذمت دنیا و بی ارزشی و بی اعتباری آن
چیزهایی که دنیا را به آنها تشبیه کرده اند
بیان دنیای ممدوح و مذموم
اقسام آنچه در دنیا هست
فقر و غنا و حالتهای آنها
مذمت مال و مالداری
مدح مال
مفاسد مال
فواید مال
طرق رهایی از مفاسد مال
زهد و فضیلت آن
زهد و زاهد از دیدگاه آیات و روایات
نگاهی بر زهد پیامبر (ص) و علی (ع)
درجات و اقسام زهد
زاهد حقیقی و علائم او
صفت دوم: مفاسد غنا و بی نیازی
فقر و اقسام آن
فضیلت و شرافت فقر و فقرا
فضیلت فقیر صابر و راضی، بر غنی شاکر و سخی
فضیلت فقیر حریص بر غنی حریص
فرق بین فقیر و گدا و مذمت تکدی
اقسام احتیاج آدمی و کیفیت سؤال کردن در آنها
صفت سوم: حرص و مفاسد آن
ملکه قناعت
طریقه معالجه صفت حرص، و تحصیل ملکه قناعت
صفت چهارم: طمع و مفاسد آن
شرافت استغنا و قطع طمع
صفت پنجم: بخل و مذمت آن
فضیلت سخاوت
ایثار، بالاترین مرتبه سخاوت
معالجه مرض بخل
چگونگی مصرف مال
نکات باطنیه سخاوت
اول: زکاة
اسرار وجوب زکاة
دوم: آداب انفاق کننده
علاج منت گذاردن و ایذای فقیر
آداب انفاق شونده
خمس
نفقه اهل و عیال
صدقات مستحبه
هدیه
مهمانی کردن و آداب آن
آداب میهمان
حق معلوم، و حق حصاد
قرض دادن
مهلت دادن قرض دار
اعانت مسلمین نمودن
حفظ آبرو و دفع شر اشرار
ساختن مسجد، مدرسه و پل
مال حرام خوردن
اموال حلال و حرام و مشتبه و درجات آنها
فرق بین هدیه و رشوه
فضیلت اجتناب از مال حرام
مداخل مال حلال
اصناف دزدان و گدایان
خیانت و عذر در مال
خوض در باطل
سخن بی فایده گفتن
خاموشی و ترک سخنان لغو و بی فایده
مقام پنجم
حسد و مفاسد آن
حسود سود نمی برد
مراتب حسد
موجبات حسد
حسدورزی هر صنفی به صنف خود
محبت دنیا منشا همه اسباب حسد
معالجه مرض حسد با علم و عمل
حسد مایه ضرر دنیوی حاسد است نه محسود
دو قسم حسد مذموم و حرام
مدح و فضیلت نصیحت و خیر خواهی
صفت دوم: اهانت و تحقیر نمودن بندگان خدا و مذمت آن
تعظیم و احترام کردن به بندگان خدا و فضیلت آن
احترام پیران
احترام سادات
صفت سیم: ظلم و مفاسد آن
برگشت اثر هر ظلمی، به خود ظالم یا به اولاد او
پاسخ ظالم در روز قیامت!!!
آه مظلوم
اعانت به ظالم و راضی به فعل او شدن
عدالت و فضیلت آن
فواید دنیوی عدالت
آثار و لوازم عدالت
حکایت دادرسی نمودن سلطان محمود غزنوی
حکایت دادرسی سلطان ملک شاه
معالجه مرض ظلم و تحصیل ملکه عدالت
صفت چهارم: ترک اعانت مسلمین و عدم اهتمام در امور ایشان
اهتمام در ثواب قضای حوائج مسلمین و اعانت بر ایشان
ثواب اعانت بر مسلمین و برآوردن حاجات ایشان


دانلود کتاب بصورت فایل  PDF

دانلود کتاب بصورت JAVA برای موبایل